onsdag 1 september 2010

Morgonen

1.
Det stod redan en kvinna vid busskuren. Hon stampade med foten i backen, som om hon försökte memorera någon trumslinga i en låt. Men hon hade inga hörlurar i öronen. Hon drog frenetiskt handen genom håret, medan hon ihärdigt sög på en gul camel. Hon skakade litet, kanske på grund utav de sjunkande graderna just innan soluppgången. Kvinnan slutade plötsligt stampa med foten och drog upp vänstra ärmen på kavajen. Slängde en blick på klockan. Drog handen genom håret igen. Började stampa med foten. Lät blicken flacka fram och tillbaka över den diffusa åkerkanten. Drog handen genom håret.

2.
Känslan kom fram igen, fast nu, när mörkret höll på att trängas undan av morgonsolen. Det hade aldrig inträffat tidigare. Den känsla hon fått varje kväll när hon gick förbi köksfönstret för att släcka lampan. När allt blev mörkt. Nu slingrade den sig fram. Hon stampade med foten i backen, som om allt ont skulle låta sig skrämmas av det. Snart skulle bussen vara framme. Hon drog ett hårt bloss på cigaretten. Fokuserade på att blåsa ut den blå röken och slet i sig ett djupt andetag frisk luft. Såg på klockan och intalade sig att snart skulle detta allt, försvinna. En bussresa och hon kunde luta sig tillbaka i den blommönstrade soffan; han skulle lägga armen runt hennes axlar som vanligt.


/Julia E

5 kommentarer:

  1. Jag gillar den för att jag tänker på dig, jag tänker mig hon som dig. Sen skriver du jävligt bra.
    Du använder språket bra, mycket detaljer och igenkännligt. De är få saker du skriver jag inte tycker om. Jag ser dig som en komplett skribent.

    SvaraRadera
  2. diffusa åkerkanter kontra blå rök. Allt är snyggt.

    SvaraRadera
  3. Du skriver sjukt bra. Gillar återupprepningen av "drog handen genom håret" & "slet i sig ett djupt andetag frisk luft". Så bra.

    SvaraRadera
  4. Du skriver verkligen jättebra, och fastän du verkligen inte nämner perspektivet någonstans så får du det att framgå så tydligt. väldigt stiligt! :)

    SvaraRadera
  5. Väldigt bra texter. De var spännande och jag drogs direkt in i texten! Du använder språket mycket finurligt:D

    SvaraRadera