onsdag 8 september 2010

Berättertekniker

Övning 1:

Hon slängde igen dörren i ansiktet på honom. Hon låg åt de små vid hennes fötter. Flera armar sträckte upp sina favoritmjukdjur mot henne och hon tag varsamt emot dem. Med famnen full av dyrbara mjukdjur satte hon sig på sängen. Barnen ställde sig i en halvcirkel runt henne samtidigt som hon föll bakåt och slog huvudet i väggen. Till ljudet av barnens trampande fötter dunkade hon huvudet i väggen, om och om igen.

Övning 2:

Hon tänkte att det omöjligt kunde ta femton minuter att hämta tidningen. Tidningen på hennes uppsvällda mage var två dagar gammal, men för henne spelade det ingen roll att hon läste samma nyheter idag igen. Det var mest trycksvärtans lukt hon var ute efter, och den brukade sitta kvar i minst fyra dagar. Hon hade tid att vänta, än så länge hade den förra tidningen kvar sin doft. Så hon tog den från magen, blundade och la tidningen mjukt över ansiktet.

5 kommentarer:

  1. läskiga texter. man får en slags domedagskänsla inom sig när man läser. tydliga perspektiv. jättebra!
    elin m

    SvaraRadera
  2. Verkligen bra texter. Välskrivna sådana. Dock hänger jag inte riktigt med i de olika perspektiven; visst skildrar de två helt olika situationer? Jag hoppas på det. Annars befarar jag att jag fått en släng av afasi.
    Haha, sjukt bra hursom!
    Perspektiven är framtydande i och med denna objektivitet/inre tankeverksamhet.

    /Julia E

    SvaraRadera
  3. ja tyckte om texten, unik och du målade upp det fint.

    SvaraRadera
  4. "Det var mest trycksvärtans lukt hon var ute efter...". Sjukt bra! Känner den själv när jag läser, ser någon slags scen framför mig, höljd i några moln som endast min fantasti kan fylla i. Som det ska vara. En inspirerande text!

    SvaraRadera
  5. mycket bra texter Felix! Den var lite annorlunda och de gillar jag. Den var lite läskig på något sätt, speciell och intressant!

    SvaraRadera