onsdag 1 september 2010

Alcedonia

Exempel 1

En pulserande åder visade sig i hans panna och man såg hur svettdropparna trängde fram ur rynkorna i det förvridna ansiktet. Han vek sig dubbel och gav ifrån sig ett lågt stönande. Benen gav vika för hans tyngd och han föll ner mot den heltäckande mattan. Glaset han hade haft i handen rullade sakta bort från honom. I ett försök att fånga den flyende bägaren lyfte han handen någon centimeter över golvet men den föll snabbt ner igen.

Exempel 2

Han kände hur luften inte längre nådde hans lungor, hur svetten trängde fram genom varje por och hur hjärnan domnade bort sakta men säkert. Han visste att fallet skulle bli mjukt mot mattan han hade importerat från Pakistan. Vad han inte hade förväntat sig var hur varenda muskel i hans kropp skulle upphöra att fungera. Glaset gled ur hans hand, fortfarande fylld med vätskan. Han kände inte när kroppen kom i kontakt med golvet, men han hörde den dova dunsen. Han såg konturen av glaset och försökte i en sista rörelse fånga den flyende bägaren.

/Gabriel

9 kommentarer:

  1. Du beskriver väldigt bra. Som detdär med ådern i ansiktet och hur hjärnan domnade bort. Gör det lättare att förstå vilken känsla du ville förmedla.

    SvaraRadera
  2. Väldigt snyggt och exakt beskrivet, väldigt målande på något sätt. Jag gissar att det handlar om någon sorts kramp eller förlamning?

    SvaraRadera
  3. Bra texter, de bägge. Jag tycker bara att det känns som att båda texterna skulle kunna platsa under rubriken "exempel 2", bortsett från den inledande meningen, där perspektivet glasklart kommer från en iakttagare.
    Så fort jag kommit till sista ordet, vill jag veta mer, jag vill veta vad som händer efter att glaset faller i backen. Det finns en skön spänning i texten. // Julia E

    SvaraRadera
  4. Gillar att det utspelar sig under en så kort tid och när man läser blir det som om allt händer i slowmotion. Jättebra!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar att det finns vissa beskrivningar och fraser som sticker ut. Speciellt "den flyende bägaren" som känns som en ovanligt kreativ twist på orden. Kan dock inte bestämma mig om jag verkligen gillar att den återkommer i text 2.

    SvaraRadera
  6. fint skrivet och unik text. för att inte eka i andras kommentarer så tycker jag om att ett så kort ögonblick kan ge så mycket

    SvaraRadera
  7. I den första texten är jag inte helt säker på exakt vilken känsla det är, men situationen beskrivs fruktansvärt bra. snyggt skrivet

    SvaraRadera
  8. Väldigt bra skrivet! Du beskriver allting så bra och målande och speciellt de små detaljerna som gör att hela texten känns väldigt levande. Riktigt bra!

    SvaraRadera
  9. väldigt målande och bildbeskrivande texter och de var spännande att läsa. Gillar speciellt meningen "I ett försök att fånga den flyende bägaren lyfte han handen någon centimeter över golvet men den föll snabbt ner igen.".

    SvaraRadera